En stor del av avfärdsdagen gick åt till att göra de sista förberedelserna och se till att alla chaufförer fick sina bilar. Däckstryck checkades, vissa tankade och gjorde sig allmänt färdiga för avfärd. Mest var det dock bara att vänta på kvällen.
Vår första sträcka tog oss från Nordsjö hamn med fraktfärja över till Estland. Både före och efter check-in hade vi små sammankomster där vi diskuterade det praktiska - hur och i vilken ordning vi kommer att köra, vilka chaufförer i vilka bilar, osv. En del material, såsom radiotelefoner, laddare och ställningar för mobiltelefoner, förstahjälpenkits samt reflexvästar delades också ut. Bilarna tejpades med dekaler, och last omfördelades.
Själva överfärden var händelsefattig. Vi körde ombord, gick på middag i den lilla restaurangen, och satt oss sedan i den halvtomma, tysta loungen och tittade på det öppna havet samt diskuterade den kommande resan. Faktiskt så gillade jag resan väldigt mycket, och kontrasten till de i allmänhet överfulla passagerarfärjorna med sina karaokebarer och allmänna kakofoni var riktigt uppfriskande. Jag kommer personligen att starkt överväga fraktfartyg för nästa bilresa i Baltikum!
Väl framme i Estland körde vi av färjan i den ordning vi blev dirrigerade, och samlades sedan på en bensinstation för att tanka alla fordonen. Med bara två automater (själva macken var stängd den tiden vi var framme) tog det ett tag att få alla tolv körklara, men det lyckades utan större besvär. Sedan körde vi vidare till vårt hotell som visade sig ha rikligt med parkeringsplatser bakom, även om det vid första anblick såg rätt fullt ut.
Check-in, lite information om morgondagens tidtabell, och sedan fick de flesta gå och lägga sig. För vissa av oss fortsatte planeringen dock ännu ett tag, med ruttval och förhandsbetalning av Lettiska och Litauiska vägtullar för de större fordonen, vilket för en så stor mängd fordon också var mer jobb än man skulle kunna tro.
Klockan 02 fick vi äntligen släcka ljusen och ta oss några timmars sömn inför nästa dags strapatser.