Sisua Rajalle! - Osa 2 - Lähtö

Suuri osa lähtöpäivästä kului viimeisten valmistelujen tekemiseen ja varmistamiseen, että kaikki kuljettajat saivat autonsa. Renkaiden paine tarkistettiin, jotkut tankkasivat ja valmistautuivat yleisesti lähtöön. Suurimmaksi osaksi oli kuitenkin vain odotettava iltaa.

Ensimmäinen osuutemme vei meidät Vuosaaren satamasta rahtilaivalla Viroon. Sekä ennen että jälkeen sisäänkirjautumisen pidimme pieniä kokouksia, joissa keskustelimme käytännön asioista - miten ja missä järjestyksessä ajamme, ketkä kuljettajat missäkin autossa, jne. Jaoimme myös joitakin tarvikkeita, kuten radiopuhelimet, laturit, puhelintelineet, ensiapupakkaukset ja heijastinliivit. Autoihin teipattiin tarrat, ja kuormia jaettiin uudelleen.

Itse ylitys oli tapahtumaköyhä. Ajoimme laivaan, menimme illalliselle pienessä ravintolassa ja istuimme sitten puolityhjässä, hiljaisessa loungessa katsellen avomerta ja keskustellen tulevasta matkasta. Itse asiassa pidin matkasta todella paljon, ja kontrasti yleensä täynnä oleviin matkustajalauttoihin, joissa on karaokebaareja ja yleistä kakofoniaa, oli todella virkistävä. Henkilökohtaisesti harkitsen vahvasti rahtilaivan käyttöä seuraavalle autoretkelleni Baltiassa!

Saavuttuamme Viroon ajoimme lautalta ulos järjestyksessä, jota meille ohjeistettiin, ja kokoontuimme sitten huoltoasemalle tankkaamaan kaikki ajoneuvot. Vain kahdella automaatilla (itse asema oli kiinni kun saavuimme) vei aikansa saada kaikki kaksitoista ajokuntoon, mutta se onnistui ilman suurempia ongelmia. Sen jälkeen jatkoimme matkaa hotellillemme, jonka takaa löytyi runsaasti pysäköintitilaa, vaikka aluksi näytti aika täydeltä.

Sisäänkirjautuminen, hieman tietoa seuraavan päivän aikataulusta, ja sitten useimmat pääsivät nukkumaan. Joillekin meistä suunnittelu kuitenkin jatkui vielä hetken, reittivalintojen ja Latvian ja Liettuan tietullien ennakkomaksujen kanssa suuremmille ajoneuvoille, mikä oli niin suurelle määrälle ajoneuvoja enemmän työtä kuin voisi kuvitella.

Kello 02 saimme vihdoin sammuttaa valot ja ottaa muutaman tunnin unta seuraavan päivän koitoksia varten.